Gdy organ postanawia o pozostawieniu wniosku o 500+ bez rozpatrzenia

smutek1 kwietnia 2016 roku miał być datą magiczną, dniem, od którego państwo miało zacząć efektywnie pomagać rodzicom w wychowaniu dzieci. Dniem, w którym ruszył program 500+.

Choć telewizja dumnie głosi, że wiele decyzji zostało już wydanych, a pieniądze trafiły do rąk milionów Polaków, gdy czytam komentarze i maile przestaję być tego taka pewna.

Post Nie odpuszczaj 500+. Odwołaj się wywołał lawinę pytań i jak przypuszczam przyczynił się do tego, że Samorządowe Kolegia Odwoławcze w całej Polsce analizują krok po kroku sposób wyliczeń dochodu na 1 osobę w rodzinie dokonany przez MOPS-y, GOPS-y i inne urzędy. Prywatnie mam nadzieję, że jak najwięcej odwołań zostanie załatwionych poprzez wydanie decyzji pozytywnych 😉

Nie zawsze jednak pismo, które otrzymasz będzie decyzją przyznającą 500+ lub decyzją odmawiającą przyznania tego świadczenia. W niektórych pismach pojawi się sformułowanie: „organ postanawia o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia”. Oznacza to ni mniej, ni więcej, a zawieszenie w próżni.

Jeszcze inną sytuacją patową będzie taka, w której mimo upływu 3 miesięcy od dnia złożenia wniosku nadal nie masz ani decyzji, ani pieniędzy na koncie.

Co wówczas zrobić? Jak walczyć?

W takiej sytuacji w ciągu 7 dni od dnia otrzymania postanowienia należy złożyć zażalenie na bezczynność organu.

To możliwość, jaką daje stronie postępowania kodeks postępowania administracyjnego. Jego przepisy (art. 37 k.p.a.) wskazują, że na niezałatwienie sprawy w wymaganym przepisami ustawy terminie lub na przewlekłe prowadzenie postępowania stronie służy zażalenie do organu wyższego stopnia, a jeżeli nie ma takiego organu – wezwanie do usunięcia naruszenia prawa.

Jeżeli organ wyższego stopnia uzna zażalenie za uzasadnione, wyznaczy dodatkowy termin załatwienia sprawy oraz zarządzi wyjaśnienie przyczyn i ustalenie osób winnych niezałatwienia sprawy w terminie, a w razie potrzeby także podjęcie środków zapobiegających naruszaniu terminów załatwiania spraw w przyszłości.

Zażalenie składa się do organu wyższego stopnia, ale za pośrednictwem organu, który wydał postanowienie.

Kraków, 7 lipca 2016 r.

Joanna Lipiec

ul. Azaliowa 7

31 – 336 Kraków

Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Krakowie

ul. Lea 10

30 – 048 Kraków

za pośrednictwem:

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej

ul. Józefińska 14

30-529 Kraków

Zażalenie na bezczynność organu administracji

Na podstawie art. 37 k.p.a. wnoszę o:

  1. wyznaczenie Dyrektorowi Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, działającemu z upoważnienia Prezydenta Miasta Krakowa dodatkowego terminu załatwienia sprawy z mojego wniosku z dnia 15.04.2016 roku o ustalenie prawa do świadczenia wychowawczego na moją córkę Marię Lipiec.
  2. zarządzenie wyjaśnienia przyczyn niezałatwienia sprawy w terminie.

Uzasadnienie

Wnioskiem z dnia 15.04.2016 roku wniosłam o ustalenie prawa do świadczenia wychowawczego na moją córkę Marię Lipiec. W dniu 27.06.2016 roku działając z upoważnienia Prezydenta Miasta Krakowa Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej wydał postanowienie o pozostawieniu mojego wniosku bez rozpatrzenia (znak sprawy: XC-1567-12-ŚR/04/2016). Postanowienie powyższe doręczono mi w dniu 5.07.2016 roku.

Uzasadnieniem dla pozostawienia mojego wniosku o ustalenie prawa do świadczenia wychowawczego na moją córkę Marię Lipiec był brak dostarczenia przeze mnie dokumentów wskazujących wysokość dochodu osiąganego przez mojego męża, a ojca mojej córki, Marii Lipiec. Organ nie wziął jednakże pod uwagę faktu, iż dokumentacji tej nie jestem w stanie uzyskać bez jakiejkolwiek winy własnej, co wskazałam w oświadczeniu złożonym dnia 10 maja 2016 roku.

Mój mąż nie został przeze mnie uwzględniony w treści wniosku przy wskazywaniu składu rodziny, gdyż jesteśmy w trakcie rozwodu i nie mieszkamy wspólnie, a także nie prowadzimy wspólnego gospodarstwa od 16 lipca 2014 roku. Z uwagi na zaistniałą sytuację, do wniosku z dnia 11.04.2016 roku dołączyłam stosowne oświadczenie o stanie faktycznym rodziny. Wskazałam w nim, że mąż nie powinien być brany pod uwagę przy obliczaniu dochodu miesięcznego netto na 1 członka rodziny, gdyż wychowuję córkę sama bez jego udziału.

W oświadczeniu złożonym wraz z wnioskiem wskazałam także, że w dniu 30.08.2014 roku złożyłam w Sądzie Okręgowym w Krakowie pozew o rozwód, zaś postępowanie w tej sprawie toczy się pod sygn. akt II C 578/14. Przed Sądem Rejonowym dla Krakowa – Krowodrzy w Krakowie III Wydział Rodzinny i Nieletnich toczy się również postępowanie w sprawie o alimenty na moją małoletnią córkę Marię Lipiec pod sygn. akt III RC 1795/14.

Na czas postępowania sądowego zostało mi przyznane zabezpieczenie alimentacyjne na małoletnią córkę Marię Lipiec w kwocie 400 zł miesięcznie.

W związku z utratą przeze mnie zatrudnienia w miesiącu marcu 2016 roku otrzymuję obecnie zasiłek dla bezrobotnych, który wraz z przyznaną kwotą zabezpieczenia alimentacyjnego są jedynymi dochodami mojej rodziny.

W zaistniałej sytuacji zasadnym jest wyznaczenie Dyrektorowi Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, działającemu z upoważnienia Prezydenta Miasta Krakowa dodatkowego terminu załatwienia sprawy z mojego wniosku z dnia 15.04.2016 roku o ustalenie prawa do świadczenia wychowawczego na moją córkę Marię Lipiec.

Z tego względu wnoszę jak na wstępie.

Joanna Lipiec

W załączeniu:

  • odpis pisma.

Pamiętaj, że podany wzór to tylko przykład. Każda sytuacja jest inna i to Ty wiesz najlepiej jak wygląda właśnie Twoja. To ją musisz opisać.

W zażaleniu musisz:

  1. wskazać stronę postępowania, która wnosi pismo i jej adres (w podanym wzorze jest to Joanna Lipiec),

  2. trzeba wskazać organ, do którego zażalenie jest kierowane i jego adres (we wzorze jest to Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Krakowie) oraz za czyim pośrednictwem zostaje ono złożone (we wzorze jest to Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Krakowie, bo to on wydał postanowienie, od którego zażalenie wnosi Joanna Lipiec),

  3. należy wymienić organ, którego postanowienie jest kwestionowane,

  4. trzeba opisać kwestionowane postanowienie i podać argumenty, które powodują, że chcemy, żeby nakazano organowi wyznaczenie terminu dla załatwienia naszej sprawy,

  5. koniecznie trzeba podpisać pismo stanowiące zażalenie.

Zażalenie na bezczynność organu zawsze wnosi się do organu wyższego stopnia za pośrednictwem organu, który wydał kwestionowane postanowienie. Przygotuj 3 egzemplarze wraz z załącznikami. 2 z nich składasz, a 1 zostaje dla Ciebie.

Trzeba je wnieść w ciągu 7 dni od dnia doręczenia postanowienia. I trzeba to zrobić na piśmie.

Nie podlega ono opłacie. Jedyne, czego Ci będzie trzeba to trochę czasu i cierpliwości, by na spokojnie opisać sytuację, w której się znalazłaś/ znalazłeś. Powodzenia 🙂

Prawa do zdjęcia należą do: yarranz

8 thoughts on “Gdy organ postanawia o pozostawieniu wniosku o 500+ bez rozpatrzenia

  • 25 lipca 2016 o 8:28 pm
    Permalink

    Witam mam pyranie z trochr innej beczki..mogl by mi ktos wyjasnic jak alimenty sa wliczane z swiadczen z ktorego roku i czy mozna zrobić cos z moim przypadkiem. Sytuacja taka … Ogolnie jestem mama 7 dzieci.4 z pierwszego malzenstwa i 3 z drugiego…rok temu podzielilismy sie z bylym mezem dziecmi on wzial pod opieke 2 ja 2 czyli zostaly alimenty zasadone w jego strone 600 w moja 800. ..sytuacja z pazdziernika 2015… Wcześniej bylo tak ze zajmowałam sie 4 i od rozwodu alimenty byly 1600 na czworke czyli tak jakby do konca wrzesnia… Ze wyroku nie mialam to wpisałam przy oswiadczeniu ze w 2014 dostawalam 1600 na miesiac…a teraz majac wyrok czy moge coś zmienic poniewaz w czerwcu przrkroczyly mi dochody do rodzinnego na nasza 7 osobowa rodzine..doliczaja mi alimenty 1600 a skoro sa zadadzone teraz inne..czy jest jakas szsnsa na zmianę decyzji o wszczęciu postepowania..skoro donosilam dochody za czerwiec i przekroczyly to jezeli mam wyrok zadadzajacy ze otrzymuje 800 a płacę 600 od pazdziernika…da się cos z tym zrobic..

    Odpowiedz
    • 28 lipca 2016 o 11:56 pm
      Permalink

      Witam,
      Na jakim etapie jest teraz postępowanie o przyznanie zasiłku rodzinnego? Czy dostałaś decyzję, którą wstrzymano Ci wypłatę zasiłku, czy decyzję odmowną w kwestii przyznania świadczenia?
      Czy też Twoje pytanie dotyczy 500+?
      Oczywiście, że trzeba spróbować coś z tym zrobić, bo Twoja sytuacja się zmieniła, masz inny wyrok sądu i jak rozumiem zmniejszenie do 7 osób składu rodziny. Podstawowe pytania to jednak o które świadczenie pytasz i jaką decyzję otrzymałaś. Napisz, wtedy mogę napisać Ci coś więcej.

      Odpowiedz
  • 3 sierpnia 2016 o 6:41 pm
    Permalink

    Jeśli w 2014 r. był już wyrok i zasądzone i wypłacone alimenty to nic nie da się zrobić ponieważ alimenty nie zostały umieszczone w katalogu dochodów utraconych i uzyskanych. W przypadku gdy alimenty w 2014 r. były dobrowolne bez wyroku/ugody płacone do czasu wyroku nie powinny być doliczone do dochodu. Powód jw.
    Odnośnie wpisu autorki tzw pozostawienie bez rozpatrzenia jest zawiadomieniem nie postanowieniem i nie przysługuje na nie środek odwoławczy. Nie jest zawieszeniem postępowania tylko kończy postępowanie względem przedmiotowego wniosku. Celem ustalenia prawa do świadczenia należy wówczas złożyć nowy wniosek wraz z kompletem dokumentów. Co do zażalenia na bezczynność składa się go gdy organ bez uzasadnionej przyczyny przeciąga postępowanie bądź nie podejmuje działań. Należy tu wspomnieć iż ustawa i rozporządzenia jasno określają jakie dokumenty i w jakiej formie są niezbędne do wydania decyzji. Bez znaczenia pozostaje tu znaczenie subiektywnych odczuć strony.
    P.s. odnośnie przykładu -nie ma sądownie orzeczonej separacji, nie ma rozwodu małżonek nadal nim jest-nie ma znaczenia że kiepski.
    Aha i telewizja/media nie zawsze prawdę powiedzą, a prawda jest smutna i brutalna-nie każdemu się należy

    Odpowiedz
    • 4 sierpnia 2016 o 6:22 pm
      Permalink

      Oczywiście, że nie każdemu się należy i nie każdy otrzyma 500+ na pierwsze dziecko (a niektórzy nie otrzymają w ogóle np. z uwagi na miejsce zamieszkania za granicą Polski).
      Prawdą jednak niezaprzeczalną jest, że obywatel ma prawo sięgać po różne środki prawne, by decyzje administracyjne kształtujące jego sytuację były wydawane po prawidłowym przeprowadzeniu postępowania. Faktycznie, co do zasady pozostawienie bez rozpatrzenia będzie oznaczało, że organ nie będzie już załatwiał danej sprawy merytorycznie.
      Przykład z artykułu stanowił jednak opis problemu, z jakim zderzyła się inna Czytelniczka. Przesłała mi ona otrzymane pismo i tu – uwaga – zdziwię Cię zapewne, gdyż pismo zatytułowane było „postanowienie” i zawierało pouczenie, że wnioskodawca ma prawo do wniesienia zażalenia w terminie 7 dni.
      Być może związane jest to z faktem, iż 3 września 2013 roku Naczelny Sąd Administracyjny w sprawie o sygn. I OPS 2/13 podjął uchwałę w składzie siedmiu sędziów, której teza brzmi następująco:
      „Na pozostawienie podania bez rozpoznania (art. 64 § 2 k.p.a.) przysługuje skarga na bezczynność organu, stosownie do art. 3 § 2 pkt 8 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.)”.
      Skutkiem pozostawienia podania bez rozpoznania jest to, że organ administracji nie rozpozna już takiej sprawy merytorycznie.
      Problem, którego dotyczy powyższa uchwała, odnosi się w mojej ocenie m.in. do przypadku, w którym zdaniem strony wniosek jest kompletny i spełnia wszystkie wymagania, jednak organ administracji twierdzi inaczej i pozostawia go bez rozpoznania.
      Ponadto przesądzenie, że na pozostawienie podania bez rozpoznania służy skarga na bezczynność organu administracji oznacza, że aby skutecznie taką skargę wnieść, trzeba wpierw skorzystać z zażalenia na bezczynność (zgodnie z przepisem art. 37 § 1 k.p.a.).
      Decydując się na napisanie takiego zażalenia i podania konkretnego przykładu kierowałam się również wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 14 lutego 2012 r. w sprawie I.OSK.1709/11 NSA stwierdził, że nie można wyprowadzić sztywnej reguły, która określałaby w konkretnej sytuacji życiowej, które osoby należy zaliczyć do rodziny. Ustawodawca zobowiązał organ do analizy tej kwestii w odniesieniu do każdej konkretnej sprawy właśnie poprzez użycie słowa „odpowiednio”, najwyraźniej uznając, że możliwe komplikacje stosunków rodzinnych nie są materią, którą można i należy regulować sztywno.
      Innymi słowy organ przy ustalaniu kto wchodzi w skład rodziny jest zobowiązany badać stan faktyczny, a nie przyjmować jedynie stan prawny np. fakt pozostawania w związku małżeńskim, jeżeli małżeństwo rzeczywiście nie istnieje, na co dowodem jest toczące się postępowanie w sprawie o rozwód.

      Odpowiedz
  • 5 września 2016 o 9:57 am
    Permalink

    WITAM, a co zrobić jeżeli odwołalo się do Sko w lipcu i do teraz nie ma odpowiedzi w stawie 500+?.Z góry dziękuję za odpowiedź.

    Odpowiedz
    • 5 września 2016 o 4:34 pm
      Permalink

      Witam,
      Co do zasady SKO jako organ odwoławczy ma termin miesiąca od otrzymania odwołania na wydanie decyzji. Jednak często niestety zdarza się, że termin ten zostaje przekroczony :/
      Masz 2 wyjścia – albo jeszcze trochę cierpliwie poczekać, albo napisać tzw. wezwanie organu do usunięcia naruszenia prawa, polegającego na niezałatwieniu sprawy w terminie.
      Właściwy w sprawie organ uznając Twoje pismo za uzasadnione, wyznaczy dodatkowy termin załatwienia sprawy oraz zarządzi wyjaśnienie przyczyn i ustalenie osób winnych niezałatwienia sprawy w terminie. Pamiętaj jednak, że wezwanie do usunięcia naruszenia prawa może być wniesione tylko jeden raz.

      Odpowiedz
  • 24 stycznia 2017 o 10:45 pm
    Permalink

    Dopóki rozwód nie został orzeczony przez sąd i nie jest prawomocny, mąż wlicza się do składu rodziny, niezależnie od tego czy Pani go wpisuje w skład rodziny czy nie.

    Odpowiedz
    • 24 stycznia 2017 o 11:08 pm
      Permalink

      A ja będąc w sytuacji, w której małżonkowie nie prowadzą wspólnego gospodarstwa domowego, kierowałabym się treścią wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 14 lutego 2012 r. w sprawie I.OSK.1709/11 – NSA stwierdził, że nie można wyprowadzić sztywnej reguły, która określałaby w konkretnej sytuacji życiowej, które osoby należy zaliczyć do rodziny. Ustawodawca zobowiązał organ do analizy tej kwestii w odniesieniu do każdej konkretnej sprawy właśnie poprzez użycie słowa „odpowiednio”, najwyraźniej uznając, że możliwe komplikacje stosunków rodzinnych nie są materią, którą można i należy regulować sztywno.
      Innymi słowy organ przy ustalaniu kto wchodzi w skład rodziny jest zobowiązany badać stan faktyczny, a nie przyjmować jedynie stan prawny np. fakt pozostawania w związku małżeńskim, jeżeli małżeństwo rzeczywiście nie istnieje, na co dowodem jest toczące się postępowanie w sprawie o rozwód.
      Oczywiście – przyjęcie takiego toku rozumowania oznacza, że sprawa o przyznanie świadczenia nie zakończy się najprawdopodobniej w I instancji, ani nawet w ramach trybu administracyjnego, a w sądzie administracyjnym.

      Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *